Voor wie is Pilates en waarom?

Pilates is geschikt voor iedereen, voor alle niveaus van lichamelijke conditie en voor elke leeftijd. De oefeningen worden aangepast aan jouw conditie, beperkingen, mogelijkheden en ervaring. De methode gaat uit van respect voor je lichaam en is niet belastend voor je rug.

Er zijn nauwelijks mensen te bedenken die Pilates niet kunnen beoefenen. Je bent nooit ´te goed´ voor Pilates, en al helemaal nooit ´te slecht´. Voor mensen die op zoek zijn naar een zachtere manier om te trainen is het dé uitvinding!

Als je al lichamelijke beperkingen hebt, zul je daar hoogstens met een paar oefeningen rekening mee moeten houden. Het zal echter niet voorkomen dat je de halve les niet mee kunt doen. De meeste oefeningen kun je namelijk zeer goed aanpassen aan wat je wel en niet kunt.
Soms is het beter dat je, wanneer je een zware blessure of ernstige klachten hebt, eerst een aangepast programma te volgt onder individuele begeleiding. Wanneer je vervolgens de basistechniek onder de knie hebt en weet waar je op moet letten kan je eventueel, indien gewenst, naar de groepsles overschakelen.

Ook als je door en door getraind bent, zul je plotseling spieren moeten gebruiken die je misschien nog nooit hebt gevoeld. Ook dan blijft de uitdaging onverminderd groot. Je wordt immers altijd geconfronteerd met de grenzen van je kunnen.

Het is altijd een goed idee eerst je arts te raadplegen voordat je met Pilates gaat beginnen. In het geval van zwangerschap of eventuele medische beperkingen raad ik dit zeker aan. Pilateslessen vallen niet onder de categorie zwangerschapgymnastiek, alhoewel ze daarvoor onder medische begeleiding wel geschikt kunnen zijn.

Samenvattend: Pilates beoefen je wanneer je:

  • je houding wilt verbeteren, waardoor rug-, nek- en schouderklachten zullen verminderen en voorkomen kunnen worden
  • een gezond bewegingspatroon wilt ontwikkelen
  • kracht en lenigheid wilt vergroten, zonder daarbij overdreven (opgepompte) spiermassa wilt opbouwen
  • wilt herstellen na je zwangerschap, maar kan ook tijdens de zwangerschap
  • op dynamische wijze toch wilt ontspannen

Het belangrijkste is echter: Pilates is leuk!

Waarom Pilates?

Je volgt Pilates omdat je bijvoorbeeld meer prestaties in je sport wilt halen, meer energie wilt hebben in je drukke leven of een betere houding wenst. Pilates is een perfecte training voor wie meer wil dan alleen zijn spieren te trainen.

Als je bijvoorbeeld een hele dag op kantoor zit, kan je lichaam uit balans raken. Door de houding achter de computer, maar ook doordat je het altijd maar druk hebt. Ook je dagelijkse activiteiten als staan, sporten en trainen in een fitnessruimte versterken sommige spiergroepen, maar laten anderen onderontwikkeld. Hierdoor treedt vaak een musculaire disbalans op, die niet altijd direct te merken is, maar wel een bron van pijn en vermoeidheid kan worden.