Wie is Joseph Pilates?

De Pilates methode is genoemd naar Joseph Pilates. Hij werd geboren in Duitsland in 1880 en is de grondlegger en bedenker van deze oefenmethode, die hij “Art of Contrology” noemde.

Als kind lijdt Joseph Pilates aan astma, reuma en rachitis (een botaandoening). Ondanks zijn slechte gezondheid beoefent hij intensief gymnastiek en wordt al op jonge leeftijd een bekwaam atleet, skiër en duiker.

Hij bestudeert onder andere anatomie, Yoga, Zen en Griekse krijgskunst. Dit wekt zijn interesse in de wisselwerking tussen het bewegingsapparaat (spieren, banden enz.), de ademhaling en de geest. Hij ontwikkelt een holistisch oefenprogramma dat hij “Art of Contrology” noemt. De oefeningen starten namelijk allemaal vanuit de controle van je buik- en bekkengebied.
Het oefenprogramma heeft een gestructureerde opbouw en bestaat uit series spierversterkende en -versoepelende oefeningen die worden uitgevoerd op een mat. Ademhaling, concentratie, correcte uitvoering en controle over het lichaam staan hierin centraal.

In 1912 verhuist Joseph Pilates naar Engeland, waar hij boksinstructeur van de politie wordt. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog wordt hij vanwege zijn Duitse afkomst geïnterneerd. Hij onderwijst zijn medegeïnterneerden in zijn oefenmethode en dan blijkt dat zij opvallend fit en minder vatbaar voor ziektes zijn. Pilates wordt overgeplaatst naar een hospitaal waar hij een revalidatieprogramma voor oorlogsslachtoffers start. Hij breidt zijn methode uit en gebruikt hulpmiddelen zoals matrasveren om bedlegerigen te trainen. De hedendaagse reformer (een oefenapparaat met springveren en een glijdend onderdeel) is hier o.a. uit voort gekomen.

In 1926 vertrekt Joseph Pilates naar New York en opent daar zijn eerste studio. Hij werkt onder andere met atleten, dansers en acteurs. Zijn techniek wordt vanaf 1960 toegepast om te revalideren van blessures en de balans tussen kracht en souplesse te vergroten.

Tot zijn dood in 1967 verfijnt Joseph Pilates zijn werk met als resultaat een uniek oefenprogramma dat al zo’n 90 jaar wordt toegepast.

 

If at age of 30 you are stiff and out of shape, then you are ‘old’.
If at 60 you are supple and strong, then you are ‘young’

-Joseph Pilates-

Joseph Pilates