Wat is pilates?

De pilatesmethode is in de vorige eeuw ontwikkeld door Joseph Pilates (1880-1967).
In zijn methode legde hij in de jaren 20 destijds al de link tussen lichaamsbeweging en correcte ademhaling enerzijds en het geestelijk en lichamelijk welzijn anderzijds.

Gebruik makend van zowel de westerse als de oosterse filosofie, ontwikkelde hij een oefenprogramma met een gestructureerde opbouw dat het karakter heeft van een work-out. Het is een uniek systeem van spierversterkende en –versoepelende oefeningen die op een oefenmat worden uitgevoerd.
Een gedeelte wordt op speciaal ontworpen toestellen uitgevoerd. Op het eerste gezicht lijkt de methode langzaam en rustig, bijna traag. Al doende blijkt het om een veeleisende, dynamische en vooral resultaatgerichte aanpak te gaan. De effecten zijn snel te zien en te voelen. Je voelt je krachtiger, soepeler en evenwichtiger. Het proces gaat van binnen naar buiten.

Pilates combineert de diepe ademhaling en de gecontroleerde beweging vanuit liggende, zittende of staande uitgangshoudingen. Gedurende de hele training wordt je “powerhouse” versterkt. Het “powerhouse” is het krachtscentrum van je lichaam en bestaat uit diepe buik- en rugspieren, bekkenbodem, bilspieren en de binnenkant van je bovenbenen. Ook de schoudergordel wordt bewust alle oefeningen betrokken.

Vanuit het centrum wordt de rest van het lichaam geoefend, de spieren worden verlengd en versterkt, de elasticiteit en gewrichtsbeweeglijkheid worden ontwikkeld. De wervelkolom wordt tijdens de oefeningen in alle richtingen mobiel/lenig gemaakt. Dit alles resulteert in een goede houding, grotere bewegingsvrijheid, fitheid en balans.

 

 “In ten sessions you will feel the difference.
In twenty you will see the difference.
In thirty you will have a whole new body.”

-Joseph Pilates-

wat is pilates