Pilates bij zwangerschap

Als je zwanger bent heb je vaak veel vragen. Mag ik nog sporten, welke oefeningen mag ik niet meer doen? Wat kan ik doen om me tijdens de zwangerschap fitter en sterker te voelen? En hoe kan ik na de bevalling zo snel mogelijk weer fit en energiek worden?

Geen twee lichamen zijn hetzelfde, en dit geldt met name tijdens de zwangerschap. Er zijn trainingen die heel geschikt zijn voor sommige mensen tijdens de zwangerschap. Tijdens een normale, gezonde zwangerschap is matig oefenen veilig voor de foetus. Beweging in het algemeen wordt aangeraden om spataderen, aambeien en lage rugpijn te voorkomen. Tevens draagt beweging bij aan het vergroten van het zelfvertrouwen, het onderhouden van de conditie en het bereid het lichaam voor op de fysieke eisen van het moederschap.

Pilates is erg geschikt voor vrouwen ter voorbereiding op een zwangerschap en voor nazorg (vanaf circa 6 weken) na de bevalling. Met name omdat de Pilatesmethode zo’n effect heeft op de bewustwording en kracht van de stabiliserende spieren rond het bekkengebied. Tijdens de zwangerschapsperiode wordt er van je lichaam veel gevraagd. Het gewicht van je buik moet gedragen worden en dat vergt veel kracht en uithoudingsvermogen van de spieren rondom het bekken. Daarbij komt nog dat door de verandering in je hormoonhuishouding de gewrichtsbanden van je bekken slapper worden. Om het bekken te stabiliseren is extra controle vanuit de spieren nodig. Een goede reden dus om fit en vitaal in je lijf te zitten. Hierdoor zul je tijdens de zwangerschap minder last hebben van lichamelijke ongemakken zoals rugpijn en vermoeidheid. Bovendien is Pilates een effectieve manier om na je zwangerschap zo snel mogelijk weer in vorm te zijn.

STOTT PILATES ® volgt de huidige normen in de fitness-industrie met betrekking tot de veiligheid tijdens de zwangerschap en de richtlijnen die zijn vastgesteld door het American College van Verloskundigen en Gynaecologen en de Vereniging van Verloskundigen en Gynaecologen van Canada.
Ik raad echter iedereen aan om vooraf contact op te nemen met je huisarts / verloskundige of het voor jou veilig en toegestaan is om te blijven sporten.

Truida Landman